Sommerferie på Bali

Der har været lidt stilhed på bloggen hen over sommeren. Vi har haft travlt med ene af fantastiske oplevelser.
Vi har været 2 uger på Bali + Gili Air og da vi kom hjem, stod et fantastisk bryllup og barnedåb for døren. Min kære bror og svigerinde skulle give deres ja til hinanden, og det var en helt magisk dag.
Så vores sommerferie er gået stærkt, og vi er fyldt op med ene dejlige minder.

Vores rejse til Bali var dejlig, men på en eller anden måde levede det ikke helt op til vores forventninger. Måske fordi vi hverken surfer eller dyrker yoga? Men vi fik dog en utrolig dejlig ferie ud af det og har på ingen måde fortrudt at vi tog afsted, men Bali og Gili Air er nok ikke lige destinationen, som vi vender tilbage til. I så fald skal vi bo omkring Nord-Bali og ikke i turistfyldte Ubud 😉

Vi havde 5 overnatninger i Ubud. Vi var blevet anbefalet af Jysk Rejsebureau (de bookede fly+hotel, resten stod vi selv for) at være i Ubud, da man her har mulighed for at komme ud til mange af turist attraktionerne. Ubud er en by, der er fyldt med turister og vi kunne godt mærke, at vi havde vores ferie i " Tourist high season" perioden på Bali.
Vores hotel var rigtig fint til prisen, hotellet hedder Sri Bungalows. Den ligger centralt på Monkey Forest st, har store værelser, venlig og hjælpsomt personale. Dog er sengene meget hårde og morgenmaden var vi ikke helt imponeret over. Men beliggenheden var rigtig god, hvilket var det vigtigste for os.
I Ubud var der knald på seværdighederne. Vi har bl.a været ude og opleve den helt store attraktion Monkey Forest Sanctuary. En stor skov/jungle midt inde i Ubud, hvor der vrimler med aber, der bevæger sig frit. Og de er frække! Her skal man passe på ens værdigenstande og drikke/mad, for ellers stjæler aberne dem. De gør meget for at få deres vilje! Om de skal hoppe op og ned af turister og skrige en smule, så gør de det med glæde. Det fik jeg at opleve hele 2 gange. Den ene gang stjal de en pose bananer, vi havde købt. Det var harmløst. 2. gang sprang en stor abe op og ned af mig, fordi den ville have min vandflaske - og den blev ved! Jeg var ikke just fan. Men jeg beholdte min vandflaske.
Udover at kigge på frække og næsvise aber, så har vi set ris terasser, kaffeplantager, forskellige templer heri blandt Tirta Empul temple - Templet med det hellige vand. Her kommer folk for at give deres ofreringer til ånderne, samt give deres bøn i vandet. Meget imponerende og smukt på samme tid.
Her efter kørte vi hen til et lille og smukt vandfald, hvor man kan bade i søen som vandfaldet falder ned i. Rigtig sjov oplevelse.

I ubud blev der også tid til selvforkælelse. Vi havde jo ferie trods alt - og det skal nydes. Så en tur hen på Ubud Traditional Spa lidt udenfor byen, hvor den stod på 1,5 times parmassage i de smukkeste og beroligerende omgivelser. Sikke en gave at give hinanden. Vi nød det og de var så dygtige. Vi var helt øre i hovedet bagefter.
Dagene efter den lækre massage var vi klar til at være aktive igen. Vi havde hørt, at man kunne fange en rigtig smuk solopgang på toppen af en vulkan. Så vi fik arrangeret transport fra hotellet kl 2 om natten/morgenen, hvor vi kørte hen til Mt. Batur. Her var vi så nok 1000-1500 turister klar til at bestige Mt. Batur! Her kunne vi for alvor mærke, at der var "high season" i turismen. Vi fik en 19 årig pige som guide. Hun går denne tur 3 gange om ugen. Der er 10 km op/ned. Der blev beregnet med 2 timer hver vej. Vejen op viste sig at være den hårdeste. Både fordi her var der mange sten, både store og små, som vi skulle op ad, men også fordi vores guide gerne vil være en af de første, der kom på toppen af Mt. Batur med hendes hold. Så der var fart på. Og som de B-mennesker vi er, så var humøret ikke helt i top på daværende tidspunkt.

Vi ramte toppen og hvad ventede der os? En rigtig fin, overskyet himmel og et godt køligt(meget) vejr. Ak og ve. Men vi fik lidt morgenmad i form af 1 æg,1 banan og 1 toast samt en kop te til at varme os på. Vi så solen forsøge at bryde sig igennem skyerne, men det lykkedes ikke helt.
På vejen ned var vi henne og se nogle steder, hvor dampen kommer ud af siderne på vulkanen, vi så en grotte og et rigtig fint udkigspost.
Herefter gik turen ned af vulkanen, her var det ikke længere i stenet terræn, men i sand/skov. Og vi var nu for alvor vågne og humøret lidt bedre end kl 4, hvor vi startede hikeng. Så humøret var i top og vi fik en rigtig dejlig tur ud af det.
Efter turen til Mt. Batur var vi nu for alvor klar til at komme ned i et helt andet tempo, og turen gik derfor til Gili Air 2 dage efter.
De efterfølgende 2 dage udforskede vi Ubud, fandt små hyggelige sidegader, hvor vi kom væk fra turistbutikkerne. Vi fandt bl.a et utrolig lækkert sushi sted samt en smuk keramik butik, hvor ferie-souveniren blev købt.

Vi havde fået information om at Gili Air skulle være "honeymoon island", der hvor tempoet er helt nede, ingen vilde fester og høj musik som på Gili Trawangan. Vi glædede os til at slappe helt af. Jeg især er ikke god til at få tempoet helt ned og kan godt blive rastløs, hvis vi ingen planer har eller hvis ikke musik/tv er på som baggrundsstøj, så det skulle helt sikkert blive godt for mig.
Efter en båd tur, med lidt heftige bølger, på godt 2 timer ankom vi til Gili Air, hvor vi havde 4 overnatninger. På Gili Air er der ingen biler, men der er cykler og hestevogne. Vi tog en hestevogn hen til hotellet, da vi intet kort havde over øen. Dog er øen kun 1,1 km i diameter, så den er ikke stor.
Vi kom hen på vores hotel Turtle Beach Hotel, der ligger lige en spytklat fra stranden og deres restaurant, hvor vi spiste morgenmad, ligger lige ud til stranden. Perfekt.
Værelserne er rigtig flotte. Vi har udendørs bad og toilet, hvilket vi var helt vilde med. Der er bare noget over det at tage et bad udendørs. Jeg er fan.
På Gili Air havde vi ingen planer. Dog havde vi snakket om, at vi skulle snorkle, da jeg rigtig gerne vil se en havskildpadde. Vi lejede hvert vores snorkle udstyr og tog en dag, hvor vi selv ville snorkle, da man kan det lige fra stranden af. Jeg er en rigtig vandhund, og kan bruge flere timer i vandet og kigge på det smukke univers, der gemmer sig under havets overflade. Michael derimod er knap så meget vandhund. Efter flere ihærdige forsøg med at blive venner med snorkle udstyret, måtte han kapitulere, da det endte i flere nær-drukne oplevelser. Så ingen snorkle tur til os. For mig var det vigtigere, at vi havde en fælles ferie, end at jeg var væk en hel dag uden Michael.
Vi bestemte os for at leje cykler og udforske øen på denne måde. Og det er vi så glade for at vi gjorde.
Vores indtryk af Gili Air var nemlig ikke, at den var så Honeymoon agtig. På vores hotel var der mange børn, som plaskede vældig rundt i poolen. Og selvfølgelig må de være der, men da vi bookede hotellet ved rejsebureauet, var formålet at finde et hotel, hvor der ikke var børn, der skulle være romantik. Vi ville bare gerne trække stikket helt ud. Derudover var der gang i samtlige restauranter omkring hotellet med høj disko/rap musik. Ikke helt hvad vi havde forestillet os. Men så kom vi på tur med cyklerne, hvor vi fandt ud af, at 500 meter fra hotellet lå der nogle hoteller, der havde "honeymoon" stemning. Så det er der på øen, vi var bare ikke på de hoteller, desværre. Vi nød at have cyklerne og tog pitspot ved forskellige lækre strandsenge og fik lidt drikkevarer, bl.a den obligatoriske kokosnød med sugerør.
Vi valgte hurtigt at cykle ud og finde de bedste restauranter på øen ifølge Tripadviser, da Bali stadig ikke havde givet os de bedste madoplevelser. Her fandt vi 2 utrolig lækre og hyggelige italienske restauranter, hvor vi fik booket bord. Begge restauranter er ejet af italienske par, der serverer traditionel pizza lavet i stenovn, samt lækre klassiske forretter og desserter. Vi fandt også 2 meget lækre caféer, så vi fik 4 rigtig gode madoplevelser med i bagagen.
Den bedste madoplevelse var på classico italiano. Fuldstændig fantastiske pizzaer og det er de bedste pizzaer, vi har fået meget længe, også i DK. Og så vil jeg mene, at de serverer den ultimative bedste tiramisu! Nøj hvor var det lækkert.
Så skal I på Gili Air, så få booket bord. Og det er nødvendigt med booking, ellers går i forgæves.
Andre spisesteder på Gili Air der virkelig kan anbefales er; Ruby's café, Oasi Italian Pizza & Bungalows og Coffee & Thyme café.
På Gili Air fik vi læst i vores bøger, vi fik badet i havet og i poolen, sovet lur, set solnedgange og bare nydt hinanden og kærligheden. What's not to like?
Turen gik herefter til Sanur, hvor vi havde en enkelt overnatning på Swastika Bungalows, inden turen gik mod Aalborg. Vi kom på hotellet sidst på eftermiddagen, så den stod kun på en gåtur og så afslapning på hotellet. En rejse, fra vi forlod hotellet til vi var ved lufthavnen, på ca 26-27 timer. En fantastisk ferie, men vi var også meget glade for at være hjemme i lejligheden igen.

Neden under vil der blive vist lidt forskellige billeder fra vores ferie.

Vi kan desværre ikke helt huske, hvad de forskellige restautanter hedder, som vi spiste på på Bali. Desværre havde vi flere skuffede oplevelser end gode. Men gør nytte af Tripadviser. Vi begyndte at følge Tripadviser og CityMaps, herefter begyndte vi at få gode spise oplevelser. Dog vil jeg gerne lige slå et slag for en café, der ligger lige ved siden af Sri Bungalows. Watercress. Den er fantastisk, men den er også i den dyre ende på Bali, men vi oplevede, at det bestemt var pengene værd.